26 Απριλίου, 2024

“Μια δύσκολη σχολική χρονιά, φτάνει στο τέλος”

Ο Covid-19 επηρέασε τα σχολεία σε όλο τον κόσμο. Περισσότερο από 1,2 δισεκατομμύρια μαθητές δεν πραγματοποιήσανε την εκπαίδευσή τους μέσα σε σχολική τάξη. Οι δραματικές αλλαγές που επέφερε στην εκπαίδευση, η μεγάλη ανάπτυξη του e-learning και της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης είναι μόνο μερικές από τις αλλαγές που σημειώθηκαν, καθιστώντας την φετινή σχολική χρονιά ως μια από τις δυσκολότερες. Τι να σημαίνουν όλες αυτές οι αλλαγές για τα νηπιαγωγεία και τα δημοτικά; Το τέλος της σχολικής χρονιάς πλησιάζει και τα αποτελέσματά της είναι πλέον φανερά.

Ποιες δυσκολίες προκάλεσε η πανδημία;

  1. Νέα μορφή τάξης

Η τηλεκπαίδευση έρχεται στις ζωές μας κουβαλώντας πολλά χαρακτηριστικά. Η θετική της πλευρά είναι ότι εξομοιώνει κατά το δυνατόν μια «παραδοσιακή τάξη» όπου γίνεται παράδοση μαθήματος και οι μαθητές παράλληλα συμμετέχουν. Είναι το μοναδικό εργαλείο ώστε οι εκπαιδευτικοί και οι εγκλωβισμένοι μικροί μαθητές  να διατηρήσουν την επαφή τους με την μαθησιακή διαδικασία. Στον αντίποδα όμως, απαιτείται η συνεχιζόμενη κατάρτιση των εκπαιδευόμενων για την καλύτερη χρήση της πλατφόρμας ψηφιακής εκπαίδευσης όπως φυσικά και η εξοικείωση των μαθητών.

  • Διαδίκτυο και εξοπλισμός

Η καλή σύνδεση στο διαδίκτυο ξαφνικά καθίσταται απαραίτητη προκειμένου να εξασφαλιστεί μια ομαλή διδακτική διαδικασία. Η παρουσία κατάλληλου εξοπλισμού γίνεται πλέον ιδιαίτερα σημαντική, αφού αποτελεί την μοναδική είσοδο για τον μαθητή μέσα στην τάξη. Πολυμελείς οικογένειες οδηγήθηκαν σε έξοδα που μέχρι τώρα δεν ήταν απαραίτητα για την παροχή εκπαίδευσης στα παιδιά τους.

  • Προσωπική επαφή

Ιδιαίτερα στα νηπιαγωγεία και στα δημοτικά ο ρόλος τους είναι η κοινωνικοποίηση του παιδιού μέσα σε αυτή την πρώτη μορφή κοινωνίας και μέσω της ασφάλειας της σχολικής τάξης. Πόσο εύκολο είναι να μάθεις ένα παιδί την σπουδαιότητα του «ανήκειν» μέσα από μία οθόνη; Πόσο εύκολο είναι για το παιδί να αναπτύξει πραγματικές σχέσεις με τους συμμαθητές του; Η οθόνη μπορεί να μιμείται την σχολική τάξη αλλά δεν μπορεί να καλύψει την επαφή, τις διαδραστικές ασκήσεις και το παιχνίδι. Ο αυθορμητισμός της προσωπικής επικοινωνίας, η φυσική παρουσία και τα εξωγλωσσικά στοιχεία χάνονται. Ενώ οι επιπτώσεις αυτής της αλλοίωσης είναι μακροπρόθεσμες.

  • Έλλειψη κινήτρου

Η σχολική τάξη έχει φτιαχτεί για έναν συγκεκριμένο σκοπό, την εκπαίδευση των μαθητών. Από την ειδικά σχεδιασμένη διδακτική αίθουσα τα παιδιά μεταφέρθηκαν σε κουζίνες, κρεβατοκάμαρες και γραφεία. Μέσω μια οθόνης ο δάσκαλος καλείται να επιβλέπει τους μαθητές, να βάλει χρονικά όρια σε ασκήσεις, να ελέγξει, να επαναφέρει στη διδακτική διαδικασία και πάνω από όλα να τους ενθαρρύνει ώστε η όλη εκπαιδευτική διαδικασία να είναι ουσιαστική και αποτελεσματική. Πόσο εύκολο είναι να διατηρηθεί το κίνητρο για τους μαθητές όταν είναι όλοι απομονωμένοι ο ένας απ’ τον άλλον;

  • Η επαναφορά στην τάξη

Η επιστροφή στη κανονικότητα ξεκίνησε για τους μαθητές των σχολείων που με όπλο την μάσκα τους και σύμμαχο τον δάσκαλό τους καλούνται να αναπληρώσουν όλες αυτές τις στιγμές που δεν πρόλαβαν να δημιουργήσουν. Τα παιδιά και ο δάσκαλος χρειάζεται να δημιουργήσουν ξανά το κλίμα της διδακτικής αίθουσας, να τηρήσουν συγκεκριμένους κανόνες και να είναι προσεκτικοί, σίγουρα όμως η διάθεση θα ανέβει και η διδακτική διαδικασία θα απογειωθεί.

Οι δάσκαλοι φέτος ήρθαν σε επαφή με μια νέα μορφή εκπαίδευσης και κλήθηκαν να κάνουν αυτό που αγαπάνε, δηλαδή να έρχονται σε επαφή με τα παιδιά, μόνοι τους, πίσω από μια οθόνη. Τα σχολεία είναι πάλι ανοιχτά και η σχολική τάξη γέμισε. Με αφορμή όμως αυτή τη σχολική χρονιά καθώς και τον ερχομό του καλοκαιριού τα παιδιά δείχνουν την αγάπη τους στους δασκάλους τους με το πιο γλυκό τρόπο. Όμορφες κάρτες που εύχονται «Καλό Καλοκαίρι» και «Ελπίζω να είστε πάλι η δασκάλα μου του χρόνου!» και πολλά μικρά δωράκια κοσμούν τα γραφεία των δασκάλων δείχνοντας τους πως ακόμη και μέσα σε αυτή την παράξενη συνθήκη τα κατάφεραν!